Производителите ще натрупат още загуби от "замразяването" на цените в нова "социална кошница", смята собственикът на „Димитър Маджаров - 2” ЕООД
Димитър Маджаров. Снимка: Личен архив
|
Димитър Маджаров е собственик на едноименната компания за производство на млечни и месни продукти у нас. Компанията е основана през 1991 г. като семейно предприятие за търговия с хранителни продукти. Три години по-късно започва собствено производство – през 1994 г. на колбаси, а през 1999 г. и на млечни продукти. През 2009 г. марката „Димитър Маджаров” е отличена като „Любима марка на българския потребител в категория ‚Хранителни продукти‘” в класацията “Любимите марки”, както и в класацията на най-силните търговски марки - “Superbrands 2009-2010”.
Със собственика на „Димитър Маджаров - 2” ЕООД Investor.bg разговаря за предизвикателствата пред бранша, за поскъпването на храните, за потребителското поведение, за последните тенденции в сектора.
- Как ще коментирате поскъпването на млечни и месни продукти у нас тази година?
Млечните и месните продукти поскъпват в края на 2012 г. заради лошите добиви и реколти от посевите. Това повишава цените на фуражите и неминуемо рефлектира върху цените на основните суровини за производство на продуктите.
- Наблюдавате ли се спад в потреблението?
Хората ще продължат да ограничават бюджетите си и ще търсят по-евтини продукти. Спад в потреблението се наблдава и това е нормално на фона на нарастващата инфлация и намаляващите доходи.
- Какво е мнението Ви за „социалната кошница“ и тази, която министерството на земеделието предвижда за зимния период?
Както вече каза министър Найденов "цените не трябва да слушат министъра, цените слушат единствено и само пазара". Като се направи съпоставка резултатите от предишния опит за създаване на „социална кошница“ не доведе до повишаване на потреблението или търсенето на продуктите във въпросната кошница, а именно обратното, цените се повишиха след изтичането на „промо“ периода, ако можем да го наречем така.
- Как ще се отрази "замразяването" на цените на българския производител?
Производителите ще натрупат загуби от "замразяването" на цените на определени продукти. Това ще доведе до предварително и по-високо увеличение на цените на съпътстващите продукти на фирмите производители с цел компенсиране на загубите. А впоследствие това ще изиграе лоша шега на самите фирми, като свие допълнително и без това слабото потребление.
- Как се отрази световната икономическа криза на вашия бранш?
Всяка финансова криза рефлектира върху икономиката и отражението й върху всички браншове неизбежно, защото икономиката е тази, която задвижва финансовите пазари. Отражението е негативно от гледна точка на инвестиция в материално-техническия парк на всички от бранша.
- С какъв процент се е свило потреблението на българите?
Процентът е различен при отделните фирми. При нас е между 5 и 10%. Има изместване на пазара от по-високия сегмент към по-евтини стоки. В днешно време хората са се насочили към продукти с малко по-ниски цени. Ние продължаваме да поддържаме високо качество с ясното съзнание, че клиентът избира нашите продукти точно заради това.
- Смятате ли, че високата крайна цена на някои продукти е съвместима с покупателните възможности на българите?
Ако въпросът е дали е нормална една цена от 16 лв. за килограм кашкавал, например, отговорът е, че всяка фирма има право да определи цена, която е изгодна за нея. Клиентът избира какво да купува. В крайна сметка целта на всяка компания е да предложи продуктите си на такава цена, спрямо качеството, така че да може да ги продаде.
- Според вас има ли шанс цените на хранителните продукти да се понижат?
По-големият проблем в България може би е да се създаде заетост, която да доведе до по-високи доходи. Повишаването на брутния вътрешен продукт, би довело до вдигане на заплатите. Тогава увеличението на цените няма да е толкова голям проблем.
В момента ситуацията е такава, че много от фирмите съкращават работна ръка. Можем да кажем, че от две години има застой на цената на работната сила, а в същото време има инфлация, вдигане на цени на суровини и продукти. Това води до по-ниски продажби и свиване на потреблението. Парите остават същите, а имаме приблизително около 7-10% увеличение на цените на годишна база. Нормално е да намалее покупателната способност.
- Ниската покупателна способност ли е най-големият проблем на производителите, или има и други спънки пред бизнеса?
Всеки производител е зависим от възможностите на пазара и съобразява печалбата, която ще формира, с покупателната способност на хората. Не може в криза бизнесът да иска добри или много добри печалби. Кризата се разпределя между всички.
- Към момента най-големият проблем пред всеки стартиращ производител са липсата на средства. Има ли как банките да помогнат на стартиращите към момента производители на млечни и месни изделия?
В момента търсенето на заеми от бизнеса е много малко, тъй като през 2012 г. се наблюдава допълнително свиване на потреблението спрямо предходната 2011 година.
Моят съвет към всички стартиращи производители е да намалят кредитната си задлъжнялост до момент, в който ще има възходящо движение на пазара. Тогава ще са им необходими повече налични средства и ресурс за покупка на машини и съоръжения. Както казва една небезизвестна поговорка, „Когато задуха големият вятър, едни правят укрепления, а други строят вятърни мелници".
- Бихте ли въвели екотехнологии във фирмата си, ако срещу това ще получите определени облекчения?
Към днешна дата навлизат технологии, които правят един неразградим полиетиленов плик по-скъп от един разградим. Именно това е ролята на държавата - прилагайки правила, при които един неразградим плик става неизгоден за хората, те ще купуват от разградимите. Така ще се опази и околната среда. При нас например има когенерация - произвеждаме сами тока и топлата вода. Работим на газ, която е екологичен тип енергия.
- Какво е мнението ви за затварянето на „МЕКОМ“ АД? Има ли други компании в бранша, които според вас скоро ще бъдат затворени по същия начин?
Случилото се е недопустимо. През целия ми трудов стаж съм се старал да произвеждам и предоставям на консуматорите продукти от най-високо качество. Това се постига чрез влагането на скъпи суровини от естествен произход. Смятам, че контролните органи трябва да работят в посока своевременно осуетяване на подобни проблеми.